donderdag 16 april 2009

EWL Donderdag 16 april 2009 - de begrafenis

Vandaag niet veel gewerkt - eerst nette kleren pakken en trein nemen naar Hilversum, toen condoleance, rouwdienst en begrafenis tante Jopie, toen thuis gesprek met familie: moeder, zus, Ron, tante en oom. In restaurant gegeten, toen spullen gepakt om weer naar Leiden te gaan. Heb wel in trein veel kunnen lezen, boek "How to make your dreams come true" en "energie survival gids" nu uit.

Dat is een nogal droge opsomming, en als je je afvraagt waarom dat zo is: het is een dagboek ('diary') in plaats van een (lab)journaal ('journal'). Gewone dagboeken zijn doorgaans ontzettend saai omdat het "ego-documenten zijn" - ze vertellen alleen de banale aspecten van het leven; niet de doelen die erachter zitten en de gevoelens en mijn ideeën en observaties (ik heb verteld wat ik gedaan heb, niet wat ik gezien of gehoord of gedacht heb).

De begrafenis van tante Jopie - waarom willen mensen afscheid nemen? Misschien om de banden met familie weer aan te halen, misschien is gedeelde smart halve smart? Conclusies uit bezoek tante en oom? Mijn oom lijkt meer energie te hebben dan hij in zijn pensionering kwijt kan. Hoe kan je omgaan met extra energie? Tenslotte: "how to make your dreams come true" was een leuk boek, maar ik betwijfel of de methode van doelen zetten die erin beschreven wordt zo ontzettend goed is. Maar wat zou dan beter werken? De positieve boodschap van de "energie survival gids" lijkt in elk geval te zijn dat we technologisch zonder veel problemen kunnen overschakelen op milieuvriendelijke(r) energie. De kunst voorlopig is de mensen te motiveren te veranderen.

Zo... dat is al een verschil, en als ik echt een 'journaal' zou maken (niet op internet, dat zou moeilijk waar èn openbaar correct te houden zijn) zouden er nog meer en misschien interessantere dingen in staan. Misschien dat ik volgende week weer eens gaan 'journallen', maar laat je dat er niet van weerhouden om (als je het nog niet doet) eens als experiment een observaties/gedachten/gevoelens/vragen-"labjournaal" uit te proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten