zondag 22 maart 2009

Bufferen & Doe Het Morgen

...en ik ben weer terug uit de Ooijpolder (of de Millingerwaard). Ik heb alles overleefd, en een boel vogels gezien, ganzen en mezen en futen en zelfs een buizerd! Maar om terug te komen op gisteren: waarom reisde ik in paniek af?

Gisteren ging ik veel te laat van huis weg naar Nijmegen, iets dat zeer tegen mijn gewoonte (en mijn planning) inging. De reden daarvoor was een combinatie van een krappe deadline, gebrek aan buffertijd en gebrek aan voorbereiding.

Krappe deadline: ik moest een paar reviews schrijven voor een schrijfwedstrijd, en die moesten op zaterdag naar de centrale reviewer gestuurd worden. En ik wist pas woensdagavond 10 uur welke stukken ik zou moeten reviewen. Vóór die tijd had ik al een afspraak gemaakt zaterdagmiddag naar Nijmegen te gaan, vrijdagavond mijn zus en haar vriend te ontvangen en voor hen te koken, vrijdagochtend op de universiteit langs te gaan, en vrijdagmiddag vond ik het belangrijk te fitnessen. Dat betekende dat ik donderdag en een deel van zaterdagochtend over zou hebben voor het reviewen.

Helaas viel ik donderdag overdag in slaap. Een waardevolle les om op mijn bedtijden te letten.

Een tweede probleem was dat ik nog geen voorbereidingen had getroffen voor de reis - ik moest bijvoorbeeld nog laarzen kopen. En laarzen kopen op een zaterdagochtend is geen goed idee: de winkels waren extra druk, de winkelstraat was vol mensen en liep stroperig door, en tot overmaat van ramp was er nog een paraderende fanfare de weg aan het versperren! Wat me tot het echte onderwerp van vandaag leidt: Doe Het Morgen!

DOE HET MORGEN

'Doe het morgen' ('Do it tomorrow') is een boek van de Engelse tijdsmanagementcoach Mark Forster. Forster heeft veel tips, maar de belangrijkste tip is alle impulsen en taken die je op een dag krijgt, in drie categorieën onder te verdelen:
-doe het onmiddellijk
-doe het vandaag
-doe het morgen.

Doe het onmiddellijk is de categorie voor noodgevallen (je huis staat in brand, ren naar buiten) en voor dingen die je vanuit je beroep moet doen (naar een klant toegaan als je in een schoenwinkel werkt, opgaven maken als je leraar zegt dat je ze nu moet maken). De meeste mensen zijn echter veel te enthousiast met de "onmiddellijk". Als hun computer piept om nieuwe e-mail aan te geven, gaan ze gelijk die e-mail controleren, terwijl ze met werk bezig waren. Of ze bedenken dat ze nog een vakantie willen boeken voor de zomer, en gaan ze dàt meteen doen. Als je alleen maar op zulke "onmiddellijke" impulsen reageert ren je van hot naar her, en vergeet je vaak het verschil tussen nodige en onnodige dingen, belangrijke en onbelangrijke dingen. Je wordt een soort "impulsaapje". Daarom moet je zoveel mogelijk dingen die geen noodgeval zijn of niet bij je hoofdtaak horen doorschuiven naar de andere groepen.

Doe het vandaag is voor de dingen die vandaag moeten gebeuren (bijvoorbeeld je moeder is morgen jarig - koop vandaag een cadeau). Als iets geen noodgeval is maar toch om een of andere reden vandaag moet gebeuren, schrijf het in je agenda, en doe het op een geschikt tijdstip. Over het algemeen wil je niet veel hebben in "doe het vandaag", net zoals je het beginnen met leren van een proefwerk normaal beter niet tot op de dag voor het proefwerk wilt uitstellen. Want ideaal kan je alles plaatsen in...

Doe het morgen. Ideaal is als je dingen morgen kunt doen. Je kunt er dan rekening houden met het inplannen van je agenda, en vaak heb je dingen dan allang gedaan voordat ze urgent zijn. Met de "doe het morgen"-methode zou ik regenlaarzen hebben gekocht op de dag nadat ik de uitnodiging kreeg (of de eerstvolgende niet-zaterdag). Voldoende tijd, en ik had m'n trein wèl gehaald.

Het boek "Do it Tomorrow" heeft nog een boel andere nuttige tips, maar ik denk dat de onmiddellijk-vandaag-morgen driedeling op zich ook al erg handig is. Het is goed je van tijd tot tijd af te vragen: ben ik een impuls-aapje, of doe ik dingen morgen, zodat ik lang vóór de deadline klaar ben en niet hoef te stressen? Dingen tot "morgen" uitstellen zal lang niet altijd helpen, maar als je het "doe het morgen"-principe leert te gebruiken, zal je leven waarschijnlijk verrassend stressloos worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten