dinsdag 31 maart 2009

De drie Nelleke-vragen

Een van de opvallendste dingen in deze wereld is dat er zoveel verschillende groepen mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat hùn heilige boek het enige ware heilige boek is, en dat alle andere heilige boeken (die ook aanhangers hebben die er heilig in geloven) het werk van de duivel of verdorven mensen zijn. Maar wat je gelooft of niet gelooft speelt ook een rol buiten godsdienst. Dat bleek weer eens een paar maanden geleden bij een bijeenkomst van mijn spreekclub, de Toastmasters, toen een van onze leden, Nelleke, een speech hield over netwerkmarketing.

In haar speech vertelde Nelleke iets opvallends: dat eigenaars van bedrijven en investeerders/aandeelhouders veel meer geld verdienden (ongeveer 350x meer) dan gewone werknemers en zelfstandigen. En dat je dus erg rijk kon worden van netwerkmarketing. Nu was dat logisch gezien een wat grote stap (Bill Gates is eigenaar van een bedrijf en enorm rijk, maar zeker geen netwerkmarketer), maar wat het meest aan me bleef knagen was dat ik het niet echt geloofde. Zoals het gezegde gaat zijn er leugens, grove leugens en statistieken, en het zou natuurlijk kunnen dat Nelleke een paar mooie getallen op de mouw waren gespeld door een netwerkmarketer die haar in zijn of haar netwerk had willen stoppen.

Mijn vraag was dus: is die statistiek juist, en als hij juist is, hoe laat je je publiek dat geloven? Na mijn speech heb ik daar met Nelleke over gesproken: was die boodschap ècht waar - en zo ja, hoe kun je skeptici als mij daarvan overtuigen? Ik wist toen niet goed hoe je de geloofwaardigheid van iets zou kunnen overbrengen in je speech (aangenomen dat het ook echt waar is en je het rare feit goed onderzocht hebt), maar ik heb er thuis nog eens over nagedacht. Ik kwam tot de conclusie dat als je iets bij luisteraars of jezelf wilt laten doordringen, het bij elk feit handig is als je jezelf drie vragen stelt.

1) Ken ik een voorbeeld van deze algemene regel? Bill Gates is rijk omdat hij eigenaar van Microsoft is, de Hiltons omdat ze een hotelketen hebben, koningin Beatrix door erfenissen en de meeste oliesjeiks door de olie onder hun geërfde stuk woestijn. Maar ik heb nog nooit gehoord van stinkend rijke netwerkmarketers. Een voorbeeld zou kunnen helpen.

2) Waarom is het zo? Is het logisch? Volgt het natuurwetten of economische wetten? Bill Gates is zo rijk omdat hij een boel aandelen had in een bedrijf dat ontzettend veel meer waard is geworden, in combinatie met de potentiële winstgevendheid van software: de productiekosten zijn zo laag (een CD is minder dan 1 euro) dat verkoop (Microsoft Office kost 400 dollar) enorm winstgevend is.

3) Kun je een analogie bedenken/wat gaat ook zo? Om op inkoopprijs-verkoopprijs terug te komen – muzikanten en sommige schrijvers (zoals J.K. Rowling) kunnen ontzettend rijk worden omdat ze slechts één maal informatie produceren, die gekocht wordt tegen ontzettend hoge prijzen.

Dat zijn overigens niet de enige vragen die je zou kunnen bedenken, je zou je bijvoorbeeld ook kunnen afvragen hoe je zelf het principe zou kunnen gebruiken. Maar om de geldigheid van een principe aan te tonen, zijn deze drie vragen waarschijnlijk het geschiktst.

Ik zal deze blog-entry natuurlijk ook opsturen naar Nelleke zelf. Mijn nadenken heeft al lang genoeg geduurd. En ze is waarschijnlijk slim genoeg om deze vragen toe te passen of zelfs te verbeteren. De grote vraag voor mij is – vergeet ìk ze niet bij mijn volgende speech?

1 opmerking:

  1. Hey Eric-Wubbo,

    Wat leuk dat ik in je blog kom, ik ben vereerd!! En bedankt voor je goede tips het zijn vraagstellingen die ik zeker mee ga nemen in mijn volgende speeches! En ik zal je vragen beantwoorden het is zonde als deze kennis ongeloof waardig voor je blijft!

    Zoals ik in mijn speech al zei zijn er veel meer middenklassers dan rijke mensen, zo ook in de netwerk marketing industrie. De mogelijkheden daarentegen zijn vele malen groter in netwerk marketing dan in vergelijking met Onze koningin, oliesjeiks of Bill Gates. Voor de redenen lees je mijn blog (www.nellekebontje.nl) nog maar eens door.

    1) Jij vraagt een voorbeeld: Wanneer je in de wereld stapt van netwerk marketeers zul je niet weten wat je tegen komt aan rijkdommen. Ik begrijp dat je veel van die namen niet zal tegenkomen in het dagelijks leven in vergelijking met de door jou genoemde soap series :-) en hebt gelijk om daar wel een aantal van te noemen (in een geloof waardige speech) en dat zijn bijv. Matt Morris (http://tinyurl.com/7secretsto7figures), Johnny Wimbrey en Nik Halik. De laatste 2 zijn ook boeken schrijvers dus zeker weten dat je over hun informatie zult vinden. Ook Robert Kiyosaki van RichDadPoorDad schrijft goede boeken over het netwerkmarketing concept. Hij schrijft zelfs een boek met Donald Trump ‘Why We Want You To Be Rich’ waarin zij vele mogelijkheden omschrijven hoe mensen hun eigen financiële zekerheid kunnen opbouwen; één daar van is netwerk marketing. Trump die overigens zelfs ambassadeur is van een organisatie, en die mensen weten echt wel wat ze doen en waar ze hun naam aan geven. Net als ik b.t.w!!

    2) Bij je 2de vraag ‘Waarom is het zo, dat je rijk kan worden van Netwerk marketing?’ Hier is het zo dat iemand kan pas succes hebben binnen zijn of haar organisatie, wanneer de mensen onder diegene zijn in geschreven, succes hebben.
    En in mijn geval is het product een immens grote bibliotheek over persoonlijke ontwikkeling waar mensen 24/7 informatie kunnen halen zoals cursussen, audio’s en e-boeken. Tevens worden er maandelijks cd’s en dvd’s op gestuurd naar de studenten. Dus idd wat jij als voorbeeld noemde, zijn de productie kosten hier eenmalig en laag en daarom de winst heel groot. 60% wordt uitgekeerd aan de studenten d.m.v. bonussen en steeds terug kerende inkomsten.

    3) En bij je laatste vraag om er een analogie in te verwerken. Netwerk Marketing is eigenlijk niets anders dan mond op mond reclame. Dus in plaats van duizenden euro’s kwijt te zijn aan advertentie materiaal betalen Netwerkmarketing bedrijven hun ‘downlines’ uit voor het werk dat ze doen. Wanneer jij een organisatie opbouwt van een paar duizend man, wat je lang niet allemaal zelf doet omdat mensen in jouw downline het zelfde gaan doen als jij doet (duplicatie van jezelf en je tijd = heel winst gevend), stroomt het geld op een passieve manier vanzelf binnen. Dus de tijd en energie die je er in je eerste jaren tegenaan gooit daar kun je na jaren nog plezier van hebben. Zo werkt netwerk marketing.
    4) Dat is ook analoog aan bedrijven waar 90% de eerste 5 jaar niet overleeft

    Het is ook allemaal een kunst deze informatie ( want er is natuurlijk veel meer over te vertellen) in een speech te zetten en heb er al het nodige van geleerd. En over de toepassing van dit principe kom je maar eens naar mijn presentaties in de nabije toekomst!!

    En Eric-Wubbo ik denk dat jij noch ik ooit deze 3 vragen zullen vergeten als wij een informatieve geloofwaardige speech neer willen zetten.

    Nogmaals bedankt ‘you better keep an eye on me!’

    Nelleke Bontje,
    www.YourSilverTree.nl

    BeantwoordenVerwijderen